Saturday, May 7, 2011

Asam Jawa, Celagi, Galih Asam, Tangkal Acem (Tamarindus Indicus Linn)

Bertemu kembali. Kali ini, mari kita berkenalan dengan Teras Asam Jawa. Pokok Asam sangat popular di Indonesia dengan tinggi mencapai 30m dan diameter mencapai 60-70 cm. Jika di Malaysia, masyarakat disini 'mengangkat' teras gemunggal, manakala di Indonesia pula sebaliknya. Pokok Asam amat banyak di negara kita lebih-lebih lagi di Negeri Kedah (sekadar pengembaraan singkat saya). Sudahlah banyak, besar-besar pula tu. Kebanyakan yang saya jumpa, saiznya dua tiga mmeluk (istilah orang kelantan). Tapi, bila datang semula untuk melihat samada ada teras atau tidak, alahai, nak buat sebiji butir tasbih pun tak boleh, apatah lagi seutas tasbih. Namun, setelah lama mencari teras ini dan minta dicarikan, Alhamdulillah, syukur kepada-Nya kerana tercapai juga hajat untuk menggunakan Tasbih daripada teras ini.

Antara Khasiat Teras Asam:

- asam jawa dan pokoknya : digunakan bagi menyejukkan badan dan sebagai pelawas
- teras kayunya : pelawas buang air besar dan air kecil, ubat penyakit hati dan penawar kurang selera.
- kulit buah dan kulit kayu : ubat cirit-birit. Ini kerana ia mengandungi banyak tanin manakala isinya banyak asid tartar.
- daun : air rebusannya diminum sebagai penawar demam panas dan dapat melegakan lelah. Manakala daun muda ditumbuk lumat dan ditampal untuk mengubati penyakit reumatisme, luka dan bisul. jus daun muda boleh mengubati mata merah dengan cara dipanaskan sedikit dan ditapis lalu dititiskan pada mata berkenaan.
- kulit kayu : dijadikan losyen untuk mengubati penyakit kulit seperti bisul, bengkak, ulser, dan gatal keraan terkena gigitan serangga.

Selain itu:

1. Teras ini biasanya ditanam di empat penjuru rumah bagi tujuan mengelak kecurian dan sebagainya. Sesetengah mereka hanya menggantungkannya diatas pintu utama rumah.
2. Menolak anasir luar seperti sihir, ilmu tenung dsb.
3. Biasanya diletakkan sekali dengan teras kayu tahi (yang berbau busuk) bagi menambahkan lagi khasiatnya.

Asam Jawa dan Dunia Luar

Di Eropah, asam jawa yang dicampur dengan gula telah lama digunakan sebagai jem dan sirap. Ia juga digunakan sebahagian daripada ramuan sos BBQ.
Di Curacao, sup tradisional disediakan dengan campuran asam jawa, gula dan kayu manis. Asam jawa yang belum dimasak, direbus dan air rebusannya diminum untuk mengubati selsema. Air rebusan daun pula diminum untuk mengubati penyakit kencing manis dan batuk kerana gatal kerongkong.
Di India, biji asam jawa dipanggang dan kemudian direndam supaya kulitnya senang dikeluarkan. Biji tanpa kulit ini digoreng atau direbus untuk dimakan. Kadang-kadang biji ini dijadikan tepung atau kanji yang diasingkan untuk dijadikan bahan makanan.
Di Amerika Tengah, kegunaan utama asam jawa dalam perubatan tradisional ialah sebagai pelawas buang air besar.
Di Jamaica, air rebusan daun asam diminum sebagai penawar demam campak dan dibuat air mandian penawar demam panas dan sakit otot.


"tiada penyakit yang Allah jadikan tiada ubatnya melainkan mati dan tua"


No comments:

Post a Comment